Le Petit Journal organiseert Omloop van de Slagvelden
Kranten organiseren wielerwedstrijden
Rond de eeuwwisseling zagen heel wat krantenuitgevers kansen in de wielersport om hun krant te promoten. Zo organiseerde La Gazzetta dello Sport in 1909 de Giro d’Italia. Het tijdschrift L’Auto stond dan weer in 1903 aan de wieg van Le Tour de France. Dichter bij huis kwam Karel Van Wijnendaele in 1913 met de Ronde van Vlaanderen op de proppen om het sportblad Sportwereld succesvol te maken.
Le Petit Journal
Zo kwamen ze bij Le Petit Journal de Paris in 1891 ook met het idee om een wielerwedstrijd te organiseren die tot de verbeelding spreekt. Charles Terront won in 1891 de eerste editie van de wielerwedstrijd Paris-Brest-Paris over een afstand van 1.196 kilometer.
Ode aan de soldaten van de Groote Oorlog
Op 19 december 1918 maakte Le Petit Journal hun plannen bekend om een heroïsche meerdaagse wielerwedstrijd langs de slagvelden van de eerste wereldoorlog in te richten. Met 1.985 over 7 etappes, een enorme uitdaging voor de deelnemers. In een tijd waarin de Ronde van Frankrijk nog 5.560 kilometer bedraagt, is de afstand niet onoverkomelijk. Een grotere drempel is de slechte staat van de wegen na vier jaar oorlog.
Desondanks wekt de wedstrijd heel wat interesse bij renners en publiek. Er schrijven zich 137 renners in om deel te nemen. Ook fietsconstructeurs en producenten van fietsbanden zien al snel de meerwaarde van deze wedstrijd. Op die manier weet Le Petit Journal via advertenties in de krant een stuk van de organisatie te financieren. Het is de sportdirecteur van de krant, Alphonse Steines, die de organisatie van de rittenwedstrijd in goede banen leidt.
De wedstrijd loopt van Straatsburg via Luxemburg, Brussel, Amiens, Parijs, Bar-le-Duc en Belfort terug naar Straatsburg.
Bron: Omloop van de Slagvelden – Frank Becuwe